Statystyki

  • Odwiedziło nas: 41660296
  • Do końca roku: 258 dni
  • Do wakacji: 65 dni

Kontakt

„Kulinarne przysmaki, czyli to, co lubią dzieciaki"

Przykład dobrej praktyki – nr 2

 

Wymaganie: 2.  Dzieci są aktywne.

 

Tytuł:    „Kulinarne przysmaki, czyli to, co lubią dzieciaki" – zajęcia kulinarne.

Cel działania:                                                                                

  • Kształtowanie  nawyków  higienicznych  w zakresie odżywiania.
  • Wpajanie  zasad bezpiecznego korzystania ze sprzętu kuchennego.
  • Uczenie  zasad  kulturalnego zachowania się przy stole.
  • Wyzwalanie inwencji twórczej w sferze  kulinarnej.
  • Wdrażanie do samodzielności podczas wykonywania „kulinarnych smakołyków”.
  • Rozwijanie poczucia odpowiedzialności poprzez dokładne wykonywanie podejmowanych zadań,
  • Tworzenie warunków do dokonywania wyborów i ich oceniania.
  • Kształcenie  zmysłu smaku i zapachu podczas przygotowywania i  degustacji potraw,
  • Odczuwanie radości z „kulinarnych eksperymentów”.

Krótki opis działania:

Zajęcia kulinarne odbywają się co dwa tygodnie w  grupie dzieci 4,5,6- letnich.  Nasze „małe kuchciki”  znają zasady higieny  oraz przestrzegają zasad bezpieczeństwa dotyczących posługiwania się sprzętem niezbędnym  do „kucharzenia”. Przedszkolaki  pod kierunkiem nauczycielki, szefowej kuchni oraz intendentki   przygotowują różnorodne  potrawy takie jak: naleśniki, bajeczne  szaszłyki , kolorowe kanapki, soki  i koktajle,  sałatki owocowe                 i warzywne, tosty,  kruche ciasteczka,  pierniczki oraz  ciasta: marchewkowe, dyniowe, bananowe i inne.  Korzystają   ze sprawdzonych przepisów (szefowej kuchni, intendentki oraz swoich bliskich)   Dzieci  tworzą i eksperymentują, uczą się i dobrze bawią a degustacja sprawia im największą radość.  Nowatorstwo rozwiązań polega na tym, że wybrane elementy  śniadań, czy podwieczorków są  podawane  na drewnianych tackach kuchennych 
a dzieci pod czujnym okiem nauczyciela  przygotowują swój posiłek (np. kanapki).  Zajęcia kulinarne sprawiają radość nie tylko dzieciom, ale i rodzicom, którzy aktywnie  włączają się w ich przygotowanie i czynnie w nich uczestniczą. W ramach zajęć kulinarnych  zorganizowano:   spotkania ze specjalistami z udziałem rodziców (lekarz, dietetyk,  kucharz); warsztaty kulinarne podczas których dzieci wraz z rodzicami  piekły kruche  ciasteczka na podwieczorek, wykonywały sałatki owocowe i warzywne.  Rodzice z ogromną przyjemnością degustują „smakołyki”  przygotowane przez swoje  dzieci. Chętnie też   biorą udział               w organizowanych przez przedszkole konkursach kulinarnych na najsmaczniejszą potrawę .      W celu uatrakcyjnienia  zajęć kulinarnych prowadzona jest  współpraca z właścicielką Gospody  „Sto Pociech” oraz sekcją kulinarną z Domu Dziennego Pobytu przy ul. Ogrodowej w Chełmie. Dzieci razem z naszymi partnerami  przygotowują proste a zarazem wyszukane potrawy np. „Jajeczne kurki”, „Arbuzowy jeż”, „Wiosna na talerzu”, które są eksponowane     i wspólnie degustowane.

Dzieci uczestniczą  również w warsztatach  kulinarnych w Gospodzie "Sto Pociech" przyswajając  zasady savoir-vivru.  Dzięki temu potrafią nakryć do stołu (ustawić talerze                  i szkło, ułożyć sztućce  a nawet składać  i układać serwetki). Podczas zajęć gromadzone są przepisy z potrawami, które  najbardziej smakują dzieciom. One właśnie zostaną wykorzystane do opracowania  publikacji -  „Przysmaki przedszkolaków” na zakończenie roku szkolnego.

 

Efekty:

  • Zajęcia kulinarne uświadomiły dzieciom, jak ważne dla zdrowia jest właściwe odżywianie.
  • Dzieci znają zasady bezpiecznego korzystania ze sprzętu kuchennego.
  • Potrafią  kulturalnie zachowywać się przy stole.
  • Chętnie wykonują z własnej inicjatywy  różnorodne czynności  związane z przygotowywanymi potrawami i są odpowiedzialne za ich rzetelne wykonanie.
  • Wykazują  inwencję twórczą  planując i przygotowują „kulinarne smakołyki”.
  • Potrafią samodzielnie przygotowywać wybrane, a nawet wymyślone przez siebie potrawy.
  • Dokonują oceny przyrządzanych potraw ( przez siebie i innych)  w trakcie  ich degustowania.
  • Potrafią czerpać radość z kulinarnych eksperymentów.

 

Rady i przestrogi:

 Prowadzone zajęcia wymagają  zaplanowania i przemyślenia poszczególnych etapów, gdyż ważny jest  nie tylko wygląd potraw, ale ich smak i  sposób podania do stołu. Podejmowane działania to ogromne zaangażowanie wszystkich uczestników zajęć- to inwencja twórcza, inicjatywa w dobieraniu produktów, samodzielność, odpowiedzialność i degustacja, która ma sprawiać wszystkim przyjemność i  radość.

Ważną rzeczą jest uświadomienie rodziców, aby podejmowane działania  kulinarne w przedszkolu były chwalone i doceniane w domach rodzinnych.  Tłumienie aktywności kulinarnych może pozbawiać dziecko podejmowania ulubionych działań i sprawić, że spożywane potrawy „tracą smak”.

Sposoby upowszechniania:

Zamieszczanie artykułów w prasie lokalnej.

Umieszczanie zdjęć na stronie internetowej przedszkola w zakładce "Rozwijanie talentów dzieci" - "Zajęcia rozwijające talenty kulinarne".

Prezentacja zdjęć na tablicy "Z życia przedszkola".

Zamieszczanie wydarzeń w kronice przedszkolnej.

Książeczka kulinarna "Przysmaki przedszkolaków" z ulubionymi potrawami dzieci.