Statystyki

  • Odwiedziło nas: 41646573
  • Do końca roku: 278 dni
  • Do wakacji: 85 dni

Kontakt

Koncepcja Pracy Przedszkola

 

„Przedszkole Twórcze”

Koncepcja pracy Przedszkola Miejskiego nr 5

 w Chełmie

 

( na lata 2018- 2023)

 

 

Podstawa prawna:

 

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U. z 2009 r. Nr 168 poz. 1324 ze zm.),
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r.-Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego (Dz.U. z 2009 r, nr4, poz.17),
  • Konwencja o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526 ze zm.).
  • Statut Przedszkola Miejskiego nr 5 w Chełmie.

Strategia rozwoju placówki

  • Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy.
  • Kształtowanie pozytywnego wizerunku placówki w środowisku.

Mocne strony przedszkola:

  • Atrakcyjna oferta edukacyjna,
  • Autorskie programy pracy,
  • Szeroki wachlarz imprez, uroczystości i wycieczek,
  • Udział w konkursach, festiwalach i akcjach na skalę ogólnopolską,
  • Wysoki poziom pracy dydaktyczno- wychowawczej (innowacje, nowatorstwo),
  • Dobra atmosfera i klimat przedszkola,
  • Wysokie kwalifikacje i ustawiczne doskonalenie nauczycieli,
  • Uaktualnianie strony internetowej przedszkola,
  • Szeroka współpraca ze środowiskiem lokalnym: instytucjami oświatowymi i społecznymi,
  • Wysoki poziom zadowolenia rodziców- powodzenie placówki w środowisku.

 

Cel główny:

 

Wyzwalanie postawy twórczej dzieci w różnorodnych formach aktywności (muzycznej, plastycznej, słownej i ruchowej).

Misja przedszkola

 

Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich wszechstronny rozwój oraz o bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne. Rozpoznaje i zaspokaja potrzeby oraz rozwija indywidualne możliwości i talenty, bez nacisków i przymusu. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej. Placówka buduje środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne oraz uczy odróżniania dobra od zła. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji o prawach dziecka. Wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej.

U podstaw rozwoju i doskonalenia pracy przedszkola leżą wymagania państwa wobec przedszkoli, określone w zmienionym Rozporządzeniu w sprawie nadzoru pedagogicznego.

Naszą działalność opisuje cytat: „Wszystko, co naprawdę trzeba wiedzieć, nauczyłem się    w przedszkolu - o tym jak żyć, co robić, jak postrzegać, współżyć z innymi, patrzeć, odczuwać, myśleć, marzyć i wyobrażać sobie lepszy świat”.(Robert Fulghum)

 

Wizja przedszkola

 

Celeogólne:

  1. Przedszkole tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do potrzeb i możliwości dziecka.
  2. Placówka dba o właściwe warunki do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności.
  3. Dziecko jest aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw społecznych.
  4. Przedszkole wspiera samodzielne działania dziecka ze szczególnym uwzględnieniem działań twórczych.
  5. Procesy zachodzące w przedszkolu zapewniają  wszechstronny rozwój dziecka.
  6. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
  7. Zarządzanie przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z obowiązującymi przepisami prawa, polityką oświatową państwa i przyjętą koncepcją rozwoju.
  8. Przedszkole monitoruje i doskonali efekty swojej pracy.
  9. Przedszkole kształci postawy prozdrowotne (zdrowie, bezpieczeństwo).

Procesy wspomagania rozwoju i edukacji

Przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspiera indywidualny potencjał rozwojowy każdego wychowanka. Respektuje pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:

  • zasadę zaspokajania potrzeb dziecka,
  • zasadę aktywności,
  • zasadę indywidualizacji,
  • zasadę organizowania życia społecznego,
  • zasadę integracji (jednolity proces wychowania i edukacji).

Przedszkole dba o rozwój aktywności twórczej  dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie kompetencji komunikowania się. Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz aktywne poszukiwanie i odkrywanie, w tym korzystanie z dostępnych źródeł wiedzy. Umiejętności nabywają w toku samodzielnego działania, są zachęcane do działań twórczych i kreatywnego myślenia. Przedszkole promuje zdrowie oraz postawy przyjazne przyrodzie. Dzieci wdrażane są do aktywności twórczej, ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu. Obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw. Uczą się korzystać z jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb w racjonalny i bezpieczny sposób.

Przedszkole szczególną wagę przywiązuje do upowszechniania zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczną i poszerzanie kontaktów w otoczeniu. Udział w ustalaniu, a w konsekwencji respektowaniu praw i obowiązków sprzyja dojrzewaniu społeczno-moralnemu. Dzieci uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła. Odkrywają swoją indywidualność, doskonalą samodzielność i poznają swoje możliwości. Uznajemy, że rozwój człowieka to nie tylko zmiany jakościowe w tym, czego się uczy, lecz i w tym, jakim się staje. Głównym motorem i siłą naszych działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę. Szczególne miejsce w pracy przedszkola zajmuje kształtowanie tożsamości dziecka oparte na tradycjach rodzinnych oraz kulturze regionalnej, a także historii narodu. Do istotnych działań przedszkola należy poznawanie kultury regionu i kraju z równoczesnym otwarciem na kultury innych narodów i grup społecznych, a także zaangażowanie się w sprawy najbliższego środowiska, którego jesteśmy częścią.

Sylwetka absolwenta

Dziecko kończące przedszkole:

posiada:

  • motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
  • umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia, praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
  • umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
  • umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
  • umiejętność radzenia sobie z trudnościami,
  • twórczego rozwiązywania zadań,
  • odpowiedni poziom samodzielności,
  • gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
  • umiejętność komunikatywnego porozumiewania się,
  • podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i kulturowym,
  • poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem;

przestrzega:

  • praw innych ludzi,
  • zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną,
  • zasady kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm;

dostrzega i szanuje:

  • potrzeby innych ludzi,
  • odmienne postawy, przekonania, upodobania,
  • symbole narodowe,
  • środowisko naturalne;

nie obawia się:

  • występować publicznie,
  • reprezentować grupę, przedszkole,
  • dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
  • wykazywać inicjatywy w działaniu,
  • prosić o radę lub pomoc.

System wartości:

  • Twórczość- dziecko wyzwoli swoją ekspresję w formie słonej, plastycznej, muzycznej.
  • Wytrwałość- podjęte działania doprowadza do końca, jest wytrwałe w swoich postanowieniach.
  • Doskonałość- dąży porozwijania swoich umiejętności i sprawności, jest poszukujący i twórczy.
  • Szczęście- praca daje mu radość i satysfakcję, tworzy z pasją i zapałem.
  • Odwaga- swoje prace prezentuje w sposób jasny i pewny, nie boi się sięgać po nowe wyzwania, pokonuje trudności i wyciąga z nich wnioski.
  • Piękno- dziecko dostrzega wartości w sztuce (literatura, plastyka, muzyka, taniec) i w sporcie; opisuje i przeżywa wartości tkwiące w przyrodzie i technice.

System wspierania rozwoju dziecka

W przedszkolu zbudowano system ewaluacji rozwoju dziecka. Procedura postępowania obejmuje m.in. systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznaniu potrzeb, możliwości, sytuacji społecznej dziecka, a także zainteresowań podopiecznych.

Wspomaganie dzieci to także badanie gotowości szkolnej i ewentualne budowanie indywidualnych programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę o dzieciach nauczyciele wykorzystują do:

  • modyfikacji realizowanych programów,
  • planowania miesięcznego,
  • do konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań),
  • indywidualnego wspomagania dzieci.

W sytuacji problemów edukacyjnych i wychowawczych lub deficytów przedszkole udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w toku bieżącej pracy oraz w miarę potrzeb w formach specjalistycznych, takich jak np. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, socjoterapeutyczne, terapia logopedyczna. Przedszkole, monitorując rozwój dziecka, współpracuje nie tylko z rodzicami, ale także poradnią psychologiczno-pedagogiczną i innymi podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę. Celem przedszkola jest doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-
-pedagogicznej nie tylko podopiecznym, ale też ich rodzicom.

W ramach systemu pomocy w przedszkolu analizuje się problemy edukacyjne i wychowawcze, planuje działania, ocenia postępy dzieci, wyciąga wnioski i je wdraża.

Oferta zajęć prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także poszerza ją o nowatorskie rozwiązania programowe i metodyczne. Stosowane rozwiązania wykraczają poza katalog tradycyjnych metod wychowania przedszkolnego i obejmują m.in. zabawy badawcze i doświadczenia, metody oparte na teorii integracji sensorycznej, metody aktywizujące, twórczego myślenia. Prowadzone są zajęcia dodatkowe     z języka angielskiego, zajęcia z gimnastyki korekcyjnej z możliwością nauki pływania, logopedyczne, muzyczno- taneczne, sportowo- rekreacyjne, ekologiczne, regionalne i wiele innych.

Kadra pedagogiczna przedszkola umożliwia rozwój zainteresowań m.in. teatralnych, muzycznych, plastycznych, badawczych, czytelniczych, przyrodniczych, sportowo- gimnastycznych, dotyczących tradycji regionu oraz wspomaga rozwój talentów dzieci. Prowadzone zajęcia i tworzone sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci, a ich jakość jest na wysokim poziomie.

Przedszkole buduje swój wizerunek jako placówki przyjaznej dzieciom i rodzicom oraz środowisku lokalnemu, będąc także miejscem, w którym pielęgnowane są tradycje regionalne.

 

 

Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym

Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania i realizacji koncepcji swojej pracy. Wspiera rodziców w wychowywaniu dzieci. W trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele:

  • systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i kształcących realizowanych w przedszkolu,
  • zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i umiejętności,
  • informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności, na jakie natrafiają,
  • prowadzą edukację prozdrowotną i promocję zdrowia,
  • zachęcają rodziców do współdecydowania w sprawach przedszkola, i wspólnie z nimi organizują wydarzenia, w których biorą udział dzieci.

W miarę możliwości przedszkole udziela rodzicom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Obejmuje ona m.in.:

  • rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwianie ich zaspokojenia,
  • rozpoznawanie przyczyn trudności dziecka,
  • wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dziecka,
  • wspieranie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych,
  • rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców.

Corocznie w przedszkolu opracowywany jest plan współpracy z rodzicami (zarówno przedszkolny, jak i plany poszczególnych grup). Plan ten obejmuje zadania ułożone w następujące bloki:

  • Pozyskiwanie opinii rodziców, opiniowanie, współdecydowanie.
  • Wspomaganie rozwoju dziecka, integracja oddziaływań na linii nauczyciel– rodzice.
  • Pomoc psychologiczno-pedagogiczna dla rodziców.
  • Promocja zdrowia.
  • Organizacja wydarzeń i uroczystości dla środowiska rodzinnego lub z pomocą rodziny.
  • Inne zadania.

 

Realizacja zadań ma następujące formy:

 

  • zebrania ogólne i zebrania grupowe,
  • zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
  • konsultacje i porady indywidualne,
  • kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),
  • organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców,
  • organizacja szkoleń i warsztatów zwiększających umiejętności wychowawcze rodziców,
  • organizacja uroczystości, koncertów, konkursów, w tym włączenie rodziców do organizacji imprez przedszkolnych,
  • angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.

W przedszkolu prężnie działa rada rodziców, wspierająca działalność placówki. Rodzice są naszymi sojusznikami, a nasze działania są skoordynowane.

Przedszkole podejmuje inicjatywy na rzecz środowiska przyrodniczego i społecznego,      a także odpowiada na jego potrzeby. Ważnym aspektem pracy placówki jest udział w realizacji lokalnych i ogólnopolskich programów i projektów.

Placówka współpracuje z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, a także promującymi zachowania przyjazne przyrodzie oraz zajmującymi się kulturą i tradycją. Krąg partnerów zewnętrznych poszerza się i wynika nie tylko z potrzeb przedszkola, ale także z potrzeb środowiskowych.

Przedszkole podkreśla swoją odrębność poprzez wypracowane tradycje własne. Kalendarz wydarzeń przedszkolnych i uroczystości pozostaje w ścisłym związku z tradycjami lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami środowiskowymi. Nasze tradycje to m.in.:

  • pasowanie na przedszkolaka,
  • sprzątanie świata z okazji Dnia Ziemi,
  • ogólnopolski Dzień Pluszowego Misia
  • mikołajki,
  • spotkanie z okazji świąt Bożego Narodzenia,
  • bal karnawałowy,
  • biesiada z Babcią i Dziadkiem,
  • Dzień Ziemi,
  • Święto Wiosny,
  • Święto Rodziny,
  • Przegląd talentów dziecięcych,
  • Dzień Dziecka – przedszkolne igrzyska sportowe,
  • Wakacyjne pożegnanie przedszkola.

W środowisku lokalnym przedszkole promuje swoje działania, zdrowie i bezpieczeństwo, talenty dzieci, a także wartość tradycji zarówno lokalnych, jak i narodowych.

 

 

Zarządzanie przedszkolem

Jednym z warunków zmian zachodzących w edukacji jest podnoszenie kwalifikacji i kompetencji nauczycieli. Przedszkole zatrudnia kadrę pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje w zakresie wychowania przedszkolnego, a także w miarę potrzeb kwalifikacje specjalistyczne, m.in.  logopedę.  W trosce o skuteczną realizację zadań i celów wychowania przedszkolnego organizuje wsparcie dla pojedynczych nauczycieli i rady pedagogicznej. Organizowane są formy inspirujące do rozwoju zawodowego, nowatorstwa i twórczej aktywności nauczycieli. Udokumentowane umiejętności kadry pedagogicznej dotyczą przede wszystkim nowoczesnych metod pracy z dzieckiem, a także sposobów postępowania terapeutycznego.

W przedszkolu panuje pogodna atmosfera, a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Nauczyciele posiadają umiejętność atrakcyjnego prowadzenia zajęć, tak aby dzieci były aktywne i radosne.

W celu demokratycznego i kreatywnego wykonywania zadań i rozwiązywania pojawiających się problemów oraz doskonalenia pracy przedszkola powoływane są zespoły zadaniowe: ds. realizacji podstawy programowej, współpracy ze środowiskiem lokalnym, akcji charytatywnych, uroczystości przedszkolnych, ewaluacji i inne, w miarę potrzeb.Sprawność organizacyjna oparta jest na statucie oraz systemie czytelnych procedur i regulaminów.

Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów oraz koncepcji pracy przedszkola. Meble i kąciki zainteresowań oraz zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

Przedszkole systematycznie zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, ewentualnie wprowadza zmiany do niej. Odbywa się to poprzez coroczną analizę jakości pracy oraz budowanie i realizację planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.

 

 

Priorytety na lata 2018 - 2023:

 

  1. Aktualizacja i doskonalenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Promocja zdrowego i bezpiecznego stylu życia.
  3. Rozwijanie kreatywności dziecka poprzez różnorodną aktywność: muzyczną, plastyczną, teatralną, ruchową.
  1. Budowanie skutecznego systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
  2. Lepsza organizacja pracy zespołowej.
  3. Stworzenie nowych procedur usprawniających pracę przedszkola.
  4. Inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskiego i twórczego stylu pracy, poszerzanie jej kompetencji.

Rok szkolny 2018/19

 

"Twórczy przedszkolak"

 

Zadanie:

Tworzenie warunków do rozwijania aktywności twórczej dzieci w różnorodnych formach działalności.

Cele:

  1. Pobudzenie inicjatywy, inwencji i aktywności własnej dzieci poprzez oddziaływanie na wyobraźnię, fantazję, sferę uczuciowo-intelektualną.
  2. Rozwijanie swobodnego, twórczego wyrażania własnych przeżyć i myśli w twórczości i aktywności własnej.
  3. Kształtowanie zaangażowanej postawy wobec otaczającego świata oraz uwrażliwianie na jego piękno i wzbudzanie przeżyć estetycznych.

Działania:

  1. Stosowanie różnorodnych metod i form pracy jako inspiracji do podejmowania działań twórczych.
  2. Tworzenie warunków do podejmowania działalności artystycznej w korelacji z innymi obszarami edukacji, aranżacja sal przedszkolnych:
    • Kąciki plastyczne
    • Kąciki teatralne
    • Skrzynie skarbów
    • Ekspozycje prac dzieci w salach i na terenie całej placówki
    • Ekspozycje dzieł znanych twórców
    • Galerie, wystawy i wernisaże w przedszkolu i poza nim.
  3. Aukcje prac i wytworów dzieci związane z uroczystościami przedszkolnymi i świętami.
  4. Przegląd i wystawa prac plastycznych dzieci ze współpracujących przedszkoli.
  5. Udział w wybranych konkursach, wystawach i przeglądach organizowanych w środowisku.
  6. Opracowanie bibliografii do planu rocznego przedszkola.
  7. Bezpośrednie obcowanie ze sztuką:
    • Koncerty muzyczne
    • Teatrzyki w przedszkolu i wyjścia do teatru.
    • Wystawy i pokazy sztuki ludowej
    • Wystawy, galerie, wernisaże, koncerty
  1. Udział w akcjach organizowanych przez środowisko:
    • Akcja "Pomóż dzieciom przetrwać zimę"
    • Akcja "Góra grosza".
    • Zbieranie darów dla dzieci.

Monitorowanie

Diagnozowaniu rezultatów dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności twórczej dzieci. Zastosujemy narzędzia: Ankiety dla rodziców, Ankiety dla nauczycieli, Arkusze monitoringów, Karty obserwacji dzieci i Arkusze zbiorcze do nich, Karty kontroli dokumentacji nauczyciela, Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą Analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.

Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco w roku szkolnym 2012/13, a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę, w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2013. r.

Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

Oczekiwane efekty:
Dzieci:

  1. Znają różnorodne techniki plastyczne
  2. Znają różnorodne formy i środki wyrazu artystycznego
  3. Potrafią posługiwać się różnorodnymi materiałami i narzędziami w realizacji własnych zamierzeń artystycznych
  4. Potrafią wyrażać swoje stany emocjonalne i przeżycia poprzez różnorodne formy wyrazu
  5. Wykazują inwencję, aktywność w pracach, wytworach i działalności własnej.

Rok szkolny 2019/20

 

"Sprawność ruchowa warunkiem wszechstronnego rozwoju dziecka"

 

Zadania:

Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej. Propagowanie zdrowego stylu życia.

Cele:

  1. Wspieranie rozwoju psychomotorycznego poprzez twórcze metody
  2. Pobudzenie inwencji i wyobraźni twórczej w aktywnym przeżywaniu ruchu przez eksperymentowanie, odkrywanie, wyrażanie własnej indywidualności
  3. Rozwijanie sprawności ruchowej
  4. Kształtowanie czynnej postawy wobec zdrowia

Działania:

  1. Wykorzystanie szerokiej gamy metod, form i środków do zdobywania doświadczeń twórczych w zakresie ruchu.
  2. Organizowanie działań sprzyjających zdrowiu fizycznemu i psychicznemu poprzez:
    • prowadzenie ćwiczeń metodami twórczymi
    • prowadzenie ćwiczeń gimnastycznych i zabaw przy dźwiękach muzyki
    • organizowanie spacerów i wycieczek w połączeniu z formami ruchu na świeżym powietrzu.
    • cykle zajęć o charakterze prozdrowotnym.
  3. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej:
    • kąciki sportowe
    • wykonanie i stosowanie atrakcyjnych rekwizytów
    • różnorodność i innowacyjność stosowanych metod i form pracy z dziećmi.
  4. Wykorzystywanie i sukcesywne wzbogacanie bazy materialnej poprzez:
    • wzbogacenie zbiorów biblioteki przedszkolnej o nowe pozycje
    • zakup przyborów do ćwiczeń inspirujących dzieci do twórczej aktywności ruchowej
  5. Propagowanie zdrowego stylu życia wśród dzieci i ich rodziców poprzez:
    • prowadzenie działalności diagnostycznej dotyczącej rozwoju dziecka
    • organizowanie spotkań z lekarzami różnych specjalizacji
    • prowadzenie różnego rodzaju ćwiczeń, zabaw i gier stymulujących rozwój dzieci
    • stosowanie profilaktyki zdrowotnej
    • zorganizowanie Spartakiady przedszkolnej
    • przekazywanie wiedzy o zdrowym stylu życia
    • wspólne ustalanie zdrowych jadłospisów
    • hodowlę warzyw w salach
  6. Opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności ruchowej dzieci i promowania zdrowego stylu życia

Monitorowanie

Dotyczyć będzie sposobów rozwijania spontanicznej i zorganizowanej aktywności ruchowej dziecka, ze szczególnym uwzględnieniem różnych form ekspresji ruchowej oraz propagowanie zdrowego stylu życia.

Zastosujemy narzędzia: Wywiad z rodzicami, Ankiety dla nauczycieli, Arkusze monitoringów, Karty Obserwacji Dzieci i Arkusze zbiorcze do nich, Karty kontroli dokumentacji nauczyciela, Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitację diagnozującą i doradczo-doskonalącą, oceniającą, Analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w Programach Własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.

Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco w roku szk. 2013/14 a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu 2014 r.

Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

Oczekiwane efekty:
Dzieci:

  • Uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
  • Posługują się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.
  • Estetycznie poruszają się w czasie i przestrzeni.
  • Potrafią łączyć ruch z muzyką.
  • Wykazują sprawność fizyczną.
  • Posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne.
  • Dbają o własne zdrowie, chronią je i wspomagają.
  • Uczestniczą w zabawach i ćwiczeniach ruchowych z użyciem przyborów, przyrządów i rekwizytów.
  • Posługują się pomysłowością i wyobraźnią twórczą w aktywności ruchowej.
  • Estetycznie poruszają się w czasie i przestrzeni.
  • Potrafią łączyć ruch z muzyką.
  • Wykazują sprawność fizyczną.
  • Posiadają umiejętności i doświadczenia prozdrowotne.
  • Dbają o własne zdrowie, chronią je i wspomagają.

Rok szkolny 2020/21

"Ekspresja muzyczna i edukacja regionalna w różnych formach działalności dzieci"

 

Zadania:

Kształtowanie wrażliwości estetycznej i słuchowej z wykorzystaniem elementów ruchu i muzyki.

Cele:

  1. Rozwijanie i eksponowanie dyspozycji muzycznych dziecka w różnych formach aktywności
  2. Bogacenie przeżyć estetycznych związanych z odbiorem muzyki
  3. Kształtowanie ekspresji i twórczej postawy dziecka
  4. Zaspokajanie naturalnej potrzeby działania
  5. Poznawanie instrumentów muzycznych (rodzaj, nazwa, brzmienie i budowa)
  6. Nabywanie i doskonalenie umiejętności wokalnych-tanecznych
  7. Wyzwalanie zainteresowania regionalną działalnością kulturalną

Działania:

  1. Tworzenie warunków do bezpośredniego kontaktu z muzyką poprzez:
    • udział dzieci w koncertach muzycznych
    • śpiew indywidualny, zbiorowy
    • taniec
  2. Nabywanie umiejętności słuchania i rozumienia muzyki "żywej" oraz z "nagrań"
  3. Inspirowanie zabaw rytmicznych i tanecznych z wykorzystaniem swobodnej interpretacji ruchowej
  4. Kierowanie aktywnością muzyczną w zakresie rozwijania ekspresji dziecka (improwizacje wokalne i rytmiczne)
  5. Prezentowanie posiadanych umiejętności wokalnych i tanecznych:
    • udział w przeglądach i festiwalach piosenki dziecięcej
    • organizowanie uroczystości okazjonalnych na terenie przedszkola
  6. Rozwijanie zdolności muzycznych dziecka poprzez: doskonalenie gry na instrumentach perkusyjnych i melodycznych
    • eksperymentowanie w tworzeniu dźwięku
    • ćwiczenia emisyjne
    • śpiewanie i słuchanie piosenek
    • urządzenie w salach "kącików muzycznych"
    • samodzielne tworzenie melodii do podanego tekstu
    • łączenie aktywności muzycznej z innymi obszarami oddziaływań (m.in. plastyka, teatr)
    • opracowanie i wdrażanie programów wspierających rozwój ekspresji muzycznej dziecka

Monitorowanie

Dotyczyć będzie podjętych działań zmierzających do rozwijania ekspresji muzycznej i edukacji regionalnej dzieci.

Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitoringu, karty kontroli dokumentacji, karty obserwacji, narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji karty dokumentowania kształcenia ustawicznego, arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitacja diagnozująca i doradczo-doskonaląca, oceniająca oraz analiza dokumentów i danych.

Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco w roku szk. 2014/15 a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu  2015 r.

Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

Oczekiwane efekty:
Dzieci:

  1. Odkrywają własne możliwości i uzdolnienia muzyczne
  2. Potrafią słuchać, tworzyć i wyrażać własne przeżycia w różnych formach aktywności muzyczno-ruchowej
  3. Odczuwają radość w bezpośrednim kontakcie z muzyką instrumentalną
  4. Znają podstawowe elementy utworów muzycznych (melodia, rytm, tempo)
  5. Eksponują i poszukują różnych źródeł dźwięku
  6. Grają na instrumentach melodycznych i perkusyjnych
  7. Chętnie uczą się nowych piosenek oraz wykorzystują je do spontanicznych improwizacji i inscenizacji
  8. Biorą udział w przeglądach i festiwalach piosenki dziecięcej
  9. Odczuwają radość z eksponowania swojej twórczości muzycznej poza terenem przedszkola
  10. Poznają regionalne instytucje promujące działalność kulturalną

Rok szkolny 2021/22

 

"Dziecięca ekspresja werbalna"

 

Zadanie:

Tworzenie warunków sprzyjających rozwojowi ekspresji językowej dziecka poprzez stosowanie aktywnych metod pracy i bezpośredni kontakt z literaturą, sztuką i teatrem.

Cele:

  1. Rozwijanie dzieci pod względem emocjonalnym, intelektualnym i społecznym poprzez właściwie ukierunkowaną ekspresję werbalną.
  2. Tworzenie warunków sprzyjających swobodzie wypowiedzi związanej z przyjemnymi przeżyciami i werbalnym "otwarciem się" dziecka.
  3. Bogacenie doświadczeń językowych dzieci przez stosowanie sprawdzonych i "nowatorskich" rozwiązań.
  4. Stymulowanie zainteresowań czytelniczych dzieci, w tym kontynuacja wczesnej nauki czytania.
  5. Rozwijanie wrażliwości, wyobraźni artystycznej i poczucia estetyki.

Działania:

  1. Organizacja zajęć rozwijających aktywność twórczą dziecka we wszystkich sferach, a w szczególności w sferze rozwoju językowego, m.in.: drama, gry ekspresyjne, gry dramatyczne, teksty odtwórcze, żywy teatr, teatr samorodny, trening twórczego myślenia i inne.
  2. Tworzenie sytuacji sprzyjających bezpośredniemu obcowaniu ze sztuką, literaturą, dramą, teatrem jako inspiracji do rozwoju dziecięcej ekspresji werbalnej, m.in.:
    • analiza treści pozycji literackich,
    • przedstawianie ich treści własnymi słowami,
    • układanie krótkich opowiadań,
    • zabawy słownikowe,
    • inscenizowanie,
    • nauka wierszyków, wyliczanek,
    • tworzenie własnych zakończeń opowiadań, baśni,
    • poprawa emisji głosu i wyrazistości wymowy,
    • ćwiczenia usprawniające narządy artykulacyjne, oddechowe i słuchu, zabawy słowne.
  3. Wzbogacenie bazy przedszkola (pomoce, scenariusze, publikacje, literatura).
  4. Opracowanie projektów i programów stymulujących rozwój aktywności werbalnej dzieci.
  5. Zapoznanie nauczycieli z wybranymi pozycjami literatury pedagogicznej na temat stymulowania rozwoju werbalnego dziecka.
  6. Opracowywanie i gromadzenie ciekawych scenariuszy zajęć.
  7. Publikacje na stronach internetowych w celach promocyjnych.
  8. Pozyskiwanie rodziców do współpracy; zajęcia otwarte, praca na rzecz przedszkola, biesiady literackie, czytamy dzieciom bajki, teatr rodzicielski i inne.
  9. Nawiązanie kontaktów z innymi przedszkolami i instytucjami w celu wymiany doświadczeń teatralnych, muzycznych, teatrzyki w wykonaniu dzieci, wyjścia do innych placówek. Występy tzw. Dzieci - dzieciom.
  10. Organizowanie spotkań z ciekawymi ludźmi.
  11. Współpraca ze środowiskiem lokalnym, w tym z teatrem, galeriami sztuki i domami kultury.

Monitorowanie

Dotyczyć będzie sposobów rozwijania aktywności werbalnej dzieci.

Zastosujemy narzędzia: Ankiety dla rodziców, Ankiety dla nauczycieli, Arkusze monitoringów, Karty Obserwacji Dzieci i Arkusze zbiorcze do nich, Karty kontroli dokumentacji nauczyciela, Arkusze diagnostyczne do testu na dojrzałość szkolną dzieci, Hospitację diagnozującą, doradczo-doskonalącą i oceniającą, Karty dokumentowania kształcenia ustawicznego nauczycieli, Analizę dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w Programach Własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.

Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco w roku szk. 2015/16 ,  a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu  2016 r.

Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

Oczekiwane efekty:

Dzieci:

  1. Często uczestniczą w imprezach kulturalnych
  2. Są śmiałe i otwarte na kontakty
  3. Poprawnie wypowiadają się
  4. Mają bogaty słownik
  5. Czynnie włączają się we wszystkie działania zmierzające do rozwoju kompetencji językowych
  6. Obcują ze sztuką w szerokim tego słowa znaczeniu: teatr, drama, muzyka, malarstwo, literatura
  7. Znają utwory literackie dla dzieci i ich autorów
  8. Poznaje bogactwo języka literackiego
  9. Potrafi inscenizować teksty i odgrywać różne scenki
  10. Interesuje się tekstem i literami
  11. Podejmuje działalność czytelniczą stymulującą rozwój mowy
  12. Odreagowuje negatywne emocje, rozładowuje stresy i napięcia w toku różnorodnych form aktywności własnej.

Rok szkolny 2022/23

 

"Nasze emocje i uczucia"

 

Zadanie:

Wspomaganie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem dziecięcych form plastycznych.

Cele:

  1. Budowanie wrażliwości emocjonalnej i świadomości moralnej
  2. Kształtowanie pozytywnego obrazu samego siebie
  3. Poznanie własnych praw i obowiązków
  4. Wdrażanie do zachowań akceptowanych społecznie
  5. Rozwijanie zdolności plastycznych dzieci
  6. Kształcenie umiejętności wyrażania własnych emocji w zabawie, pracach plastycznych i innych formach aktywności

Działania:

  1. Wykorzystanie różnorodnych form, metod i środków wspomagających rozwój społeczno-emocjonalny dzieci.
  2. Tworzenie warunków sprzyjających spontanicznej i zorganizowanej aktywności artystycznej dzieci:
    • aranżacja i modernizacja sal
    • stosowanie różnorodnych pomocy, rekwizytów, dekoracji do zajęć, uroczystości i innych form pracy
  3. Organizowanie działań zmierzających do poznania każdego wychowanka
    • prowadzenie systematycznej obserwacji dzieci we współpracy z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną nr 2.
    • podejmowanie celowych działań pedagogiczno-psychologicznych zmierzających do eliminacji zachowań agresywnych, akceptacji innych
    • prowadzenie sondażu wśród dzieci na temat ich samopoczucia, preferencji zabaw, kolegów (np. kalendarze nastrojów dzieci, wywiad z dzieckiem).
  4. Udział dzieci w konkursach plastycznych, recytatorskich, przeglądach teatralnych i festiwalach.
  5. Organizacja uroczystości przedszkolnych wzmacniających więzi emocjonalne z rodziną, nauczycielami.
  6. Aranżowanie sytuacji wychowawczych wprowadzających dziecko w świat wartości społecznych
    • opracowywanie i stosowanie kontraktów dotyczących zasad współżycia w grupie.
    • dostarczanie wzorów właściwego zachowania się
    • ukazywanie przykładów z literatury, filmu itp.
  7. Zorganizowanie kiermaszów świątecznych z wytworami dzieci.
  8. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.

Monitorowanie:

Dotyczyć będzie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w różnorodnych sferach działalności, ze szczególnym uwzględnieniem działalności plastycznej. Zastosujemy następujące narzędzia badawcze: arkusze ankiet, arkusze monitoringu, karty kontroli dokumentacji, karty obserwacji, karty dokumentowania kształcenia ustawicznego, arkusze diagnostyczne testu na dojrzałość szkolną dzieci, hospitacja diagnozująca i doradczo-doskonaląca, oceniająca pracę nauczyciela, analiza dokumentów i danych oraz narzędzia zawarte w programach własnych nauczycielek służące do ich ewaluacji.

Ewaluacja programu będzie prowadzona na bieżąco w roku szk. 2016/17 a wyniki zostaną przedstawione na Radzie Pedagogicznej podsumowującej pracę w danym roku oraz na zebraniach z rodzicami w poszczególnych grupach w czerwcu  2017 r. Ocena dokonana po jednym roku umożliwi korektę lub prognozowanie kierunku zmian.

Oczekiwane efekty:

Dzieci:

  1. Znają własne prawa i obowiązki
  2. Identyfikują i nazywają różnorodne uczucia i stany emocjonalne
  3. Podejmują próby oceny postępowania innych oraz działań własnych
  4. Potrafią odwoływać się do zasad współżycia w grupie, zwłaszcza w sytuacjach konfliktowych
  5. Rozumieją konieczność przestrzegania zasad zgodnego współżycia w grupie
  6. Chętnie podejmują wszelkie formy działalności artystycznej
  7. Potrafią wyrażać stany emocjonalne i uczucia w działalności plastycznej
  8. Posługują się różnorodnymi, zwłaszcza niekonwencjonalnymi materiałami jako środkiem wyrazu artystycznego

IV. Partnerzy

  1. Młodzieżowy Dom Kultury
  2. Chełmski Dom Kultury
  3. Zespół Śpiewaczy- „ Ostoja”
  4. Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna nr 2
  5. Przedszkola miejskie
  6. Dom Seniorów przy ul Ogrodowej
  7. Dom Małych Dzieci
  8. Szkoła Podstawowa nr 2
  9. Szkoła Podstawowa nr 5
  10. Szkoła Podstawowa nr 11
  11. Biblioteka  Publiczna
  12. Biblioteka  Pedagogiczna
  13. Szkoła Muzyczna
  14. Muzea chełmskie
  15. Klub Sportowy- „Gryf”
  16. Klub Sportowy- „Chełmianka”

V. Ewaluacja i kryteria sukcesu (po 5 latach)

Ewaluacja skuteczności i efektywności wdrożonych działań nastąpi poprzez porównywanie osiąganych efektów pracy z założonymi celami na poszczególne lata szkolne. Zdiagnozujemy stopień realizacji programów własnych nauczycielek, innowacji pedagogicznych i wszystkich podjętych działań związanych z rozwijaniem postaw twórczych.

Poznamy opinię rodziców dotyczącą efektywności pracy przedszkola i spełniania przez nie oczekiwań klientów.

Kryteria sukcesu:

W naszym przedszkolu dziecko:

  1. Poznaje swoje prawa i obowiązki.
  2. Czuje się bezpiecznie,
  3. Rozwija się twórczo,
  4. Ma możliwość rozwijania swoich uzdolnień i talentów,
  5.  Odnosi sukcesy ,
  6. Uczy się dostrzegać swoje mocne strony,
  7. Buduje pozytywny obraz samego siebie,
  8. Uczy się dostrzegać potrzeby innych ludzi.
  9. Wcześnie zaczyna czytać.

W naszym przedszkolu rodzice:

  1. Uzyskują pomoc specjalistów.
  2. Otrzymują obiektywną ocenę postępów i niepowodzeń dziecka.
  3. Mogą być z dzieckiem w trudnych chwilach.
  4. Mówić otwarcie o swoich spostrzeżeniach o pracy przedszkola.
  5. Bezpośrednio rozmawiać z nauczycielem o trudnych sprawach wychowawczych.
  6. Mogą czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola.
  7. Rodzice w sposób pozytywny wypowiadają się nt. pracy przedszkola.
  8. Rodzice czynnie wspierają przedszkole w jego działaniach: finansowa pomoc dla przejawianych inicjatyw, chętnie współpracują z nauczycielami, oferują wszechstronną pomoc.

W naszym przedszkolu nauczyciele:

  1. Aktywnie realizują zadania przedszkola określone w dokumentach wewnętrznych przedszkola.
  2. Podejmują działania innowacyjne. Są aktywni i twórczy.
  3. Piszą i realizują programy autorskie, dostosowane do potrzeb grupy i placówki.
  4. Współpracują z rodzicami i środowiskiem lokalnym.
  5. Doskonalą swoją wiedzę i zbierają nowe doświadczenia poprzez uczestnictwo             w licznych kursach i szkoleniach.
  6. Wszyscy nauczyciele wykorzystują metody aktywne w pracy.
  7. Nauczyciele uzyskują status nauczyciela mianowanego, dyplomowanego.
  8. Pozyskują rodziców do efektywnych działań na rzecz przedszkola oraz poszukują sympatyków i partnerów przedszkola.
  9. Monitorują efektywność własnej pracy - samokontrola.
  10. Dzielą się wiedzą i doświadczeniem z innymi nauczycielami.

VI. Postanowienia końcowe

  1. Plan rozwoju przedszkola jest otwarty i może ulegać modyfikacji.
  2. Plan rozwoju przedszkola jest uzupełnieniem zadań określonych w Statucie.
  3. Plan rozwoju zatwierdza do realizacji Rada Pedagogiczna.
  4. Zmiany mogą być dokonywane na wniosek Rady Pedagogicznej, dyrektora Przedszkola i Rady Rodziców.

Obowiązuje od dnia zatwierdzenia, tj. 31.08.2012 r.